Wednesday 13 November 2013

Trampolin Dunia

tumblr_mukikrNGXu1s8xtx7o1_500

Adakah anda seorang pencinta ilmu yang tegar?

Ya??
Kurang pasti??

Mari kita cek key performance indeks (KPI’S)

1) Liat ke program anjuran mana2 badan sewaktu pengajian

Contoh situasi:-
Mama murobiyah/naqibah datang secara mengejut untuk sembang2 kuih raya dengan anda tetapi anda banyak diam dan senyum sedikit tawar dari kopi yang dihidangkan. (Kopi tu anda buat untuk stay-up,hadoyai memang langkah kanan!) Mata asyik dilirikkan ke komputer melihat laporan2 (report2)  atau esaimen yang bertimbun-timbun. Dalam kotak fikiran mula berfikir apa yang aku buat sampai hri ni baru nak siapkan semua kerja tu. Anda teruskan senyuman anda  di hadapan Mama murobbiyah yang kemanisannya semakin hilang. Mama murobiyah tiba-tiba mencetuskan apa yang anda fikirkan. PROGRAM. ‘’Ya ..program, jom! Akak tunggu kamu dekat sana esok ye~ Dah lama akk tak pergi program dengan kamu. Jom teman akk~ hee’’  Dan waktu itu.. krikkkrikk..

2) Eksaited bila ada jualan suplemen untuk otak

Contoh situasi:-
Anda keluar bersama-sama dengan halaqah-mate (teman halaqah) anda untuk berjaulah (Jalan jauh-jauh Lah) disebabkan dah lama kepingin ingin berjalan berpimpin tangan sambil menikmati suapan makanan.Oh Rindu! OK. Drag-back. Tapi sebelum itu, singgah di pasaraya dan laju2 tapak kaki anda pergi ke tempat vitamin-vitamin atau makanan kering seperti (kismis.kurma) Anda hilang dalam misi seketika. (M.I.A).. Mujur mama murabiyah dah synchronise dulu dengan anda supaya apa yang kamu nak buat tak perlu buat laporan pada mama murobiyah. (Tapi kadang2 tak dapat agak jugak).

3) Super-riang bila ada kelas malam

Contoh situasi:-
Anda akan super riang bila ada kelas malam, pada malam anda ada halaqah atau usrah. Anda mesej Mama murobiyah anda untuk beritahu keuzuran anda itu. Mama murobiyah anda terus menanyakan anak-anaknya yang lain. Dan berita ‘gembira’ Halaqah itu digantikan pada malam esok. krikk krikk

4) Super fokus bila bagi tips untuk dapat dekan.

Contoh situasi:-
Mama murobiyah menceritakan tentang konsep akidah. waktu tu, dua kali menguap tanpa perasan. Eh! Bila mama murobiyah tanya tentang studi dan sampaikan tips2 yang berguna, tangan laju mencatit..pertama..makanan otak…kedua..susun masa…ketiga ..jangan buat kerja lasminit…dan seterusnya. Anda pun semakin banyak persoalan (mushkillah) yang timbul. Eh! Penuh satu muka surat dah pasal studi!

5) Super banyak games!!

Contoh situasi:-
Anda duduk di meja studi sambil mengadap laptop dengan khusyuk atau memegang telefon pintar(smartphone) tanpa kelih ke kanan mahupun ke kiri. (pahe dok?) rupa-rupanya anda sedang bermathurat. Eh. Salah contoh. Permainan yang didownload tu semua ada kepentingannya. Untuk otak kiri, game yang ini..Untuk otak kanan, game yang ini dan itu.. Eh. ada ke macam ni? Haha

Ok. jika benar KPI itu ada dalam diri waktu ini, jangan ambil tindakan nekad terjun gaung, lompat tikam dan sebagainya. Sebarang salah faham tidak dipertanggungjawabkan pada penulis.
Semua itu perkara baik. Ya. Sangat baik. Kita sangat memerlukan seorang ilmuwan, sejarah-wan, chefwan.. erk.

Tetapi,apa yang kurang disitu?
Keseimbanngan?
Ya. Seimbang. Kucing perlukan keseimbangan untuk melakukan jalan kucing (cat-walk) atas pagar rumah, pagar ampaian..bla..bla.. Bukan kucing je ada masalah, jerung dalalm laut pun ada masalah. Gulp.

Bagaimana dalam daily cycle (kitaran harian) kita, kita memerlukan solat 5 waktu dicelah2 kesibukan kehidupan untuk seimbangkan antara keperluan jasmani dan rohani. Yang mana kalau dicermati kembali, sangat sedikit kita sediakan untuk rohani kita berbanding jasmani. Dalam sehari, untuk jasmani sahaja makan 6 kali sehari campur supper , kudap-kudapan lagi. Tidur dah set jam pukul 11 malam wajib atas katil sambil golek-golek , campur guling-guling shin chan. Waktu petangnya pergi pusing2 di taman. Begitu kita teliti untuk jasmani kita.

Kita imbas kembali zaman para sahabat. Mereka siangnya mengajak orang mendengar pengisian, berlatih perang, pada masa yang sama ibadahnya pun mantopp! Kita lihat pula Hasssan al-Banna yang sezaman dengan kita. Seorang pelajar pada siangnya. Pada malamnya, renggang tulang pinggul daripada tempat tidurnya. Sehinggakan dilihat oleh rakannya dari  tidur sehingga dia bangun tidur,Hassan Al-Banna masih lagi membaca AL-Quran.Betapa kurangnya tidur beliau. Dan insha’a Allah kita boleh untuk seimbang dunia dan di akhirat seperti mereka.

Bila seimbang jasmani dan rohani, apa cabaran sekalipun dapat ditempuh dengan tenang. Insha’a Allah. Bagaimana untuk seimbang?

Kreatifkan dalam memanfaatkan masa.

Ya. Semua akan berbalik kepada pengurusan masa. Prioritikan mana yang perlu di prioritikan. Antara esaimen dan video klip (drama,movie),antara revision dengan nikmat tidur. Ya nikmat. Nikmat yang sementara. Mana yang harus didahulukan. Disini kita akan dapat melihat adakah kita memilih iman atau shahwat kita. Pemilihan harus dilakukan dengan bijak!

Kalau kita masuk dalam makmal, sejak dari bangku sekolah rendah ke sekolah menengah, kita pasti diingatkan tentang peraturan, perkara-perkara yang harus dilakukan dan jangan dilakukan (Do’s and Don’ts). Begitu juga, setelah kita dilahirkan di muka bumi. Pasti ada peraturan dan manual-manual tertentu yang harus di ikut. Begitulah, cantiknya Allah menghadiahkan kita satu agama yang lengkap dengan manualnya. Dikira satu nota cinta  bagi hamba-hambanya yang dikasihi. Bukan Dota! Erk. Mari kita lihat ayat2 cinta dari Allah s.w.t. untuk kita :-

Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya); dan hendaklah tiap-tiap diri melihat dan memerhatikan apa yang ia telah sediakan (dari amal-amalnya) untuk hari esok (hari akhirat). Dan (sekali lagi diingatkan): Bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Amat Meliputi PengetahuanNya akan segala yang kamu kerjakan.
(59:18)

…Hendaklah kita melihat apa yang telah kita sediakan  untuk hari esok. Berbuat untuk hari esok. Ayat mudahnya-merancang untuk hari esok. Dalam bentuk sistematik sikit, pengurusan masa. Pasti yang terbayang didalam awan-awan fikiran kita adalah jadual (timetable)! Adakah anda punya satu?? Pastikan saat ini, pada detik ini, anda mencari atau berusaha untuk mencari satu kertas untuk membuat jadual. Tidak perlu kta masukkan waktu makan, waktu tidur, waktu basuh baju (bagi yang tinggal di asrama atau orang bujang,hihi).Tidak perlu! macam tak perlu jer. ok.

Apa yang kena ada, hanya listkan task, dan duedatenya. Kemudian bahagikan kepada tahap kepentingnnya. Lebih mudah buat dalam 4 kotak.

1) Important but not urgent
2)Not important but urgent
3)important and urgent
4)Not important and not urgent (Selalu dikategori ini ialah movie2. erkk)

Dan anda perlu tampal di tempat yang anda mudah lihat. Tidak kisah lah pintu fridge, dinding katil. atau pintu loker. Tampal sahaja! Pastikan anda tampal dengan cantik dan kemas.(takut pulak mak marah-marah,kakak ,hadek ke abang yang satu bilik) kalau, single boleh tampal terus life planner disitu. huahaha! Digalakkan ye!

#hanyacadangan,ambilyangbaikuntukmanfaat. ;)

No comments:

Post a Comment